В РИОКОЗ – Велико
Търново с годините е утвърдена добра организация на работа, която
непрекъснато се усъвършенства. Процесът на усувършенстване през
2009 година беше насочен към привеждане на дейността в съответствие
с промените в нормативната уредба за държавната администрация
от една страна и от друга – в съответствие с нарастващите изисквания
към провеждането на здравния контрол, надзора на заразните болести
и дейността по профилактика на болестите и промоция на здраве.
В последното
тримесечие на годината възникнаха редица организационни проблеми,
поради пенсиониране на няколко служители на ръководни и експертни
длъжности, в т.ч. – директор, главен секретар, главен счетоводител
и главен специалист – организатор “Човешки ресурси”, също и четирима
младши инспектори. Това наложи разпределяне на функциите и обектите
за контрол между други служители до назначаване на титуляри на
овакантените места.
Въпреки посочените
промени и трудности, колективът на инспекцията успешно се справи
с поставените за 2009 година оперативни цели:
• Изпълнен беше
планът за здравен контрол (проверки) в обектите с обществено предназначение;
за контрол и мониторинг на води, храни и други стоки със значение
за здравето на човека; наред с планираните, бяха осъществени и
много непредвидени в плана дейности по системите за бързо съобщаване
за опасни храни и стоки RASSF и RAPEX, по писма и указания на
МЗ и други;
• Внедрени бяха
планираните лабораторни методи за изпитвания, необходими за осъществяване
на контрола и мониторинга, с изключение на два (за изпитване на
козметични средства), по обективни причини. Приключи процедурата
по акредитация на Лабораторния изпитвателен комплекс и беше извършена
преакредитация на дирекция ЛИ като орган за контрол от вид А;
• Постигнат беше
висок обхват с имунизации и реимунизации на подлежащите лица;
предприети бяха своевременни, комплексни (с участие на специалисти
от различни дирекции) и компетентни действия при възникване на
взривове от заразни заболявания, в резултат на което същите нямаха
масов характер; не бяха допуснати взривове от вътреболнични инфекции
(за шеста поредна година);
• Настъпили са
положителни промени в разпространението на основните фактори на
риска за най-тежките хронични неинфекциозни болести и благоприятни
промени в поведението на населението за здраве в община Велико
Търново (по данни от сравнителния анализ на резултатите от CINDI
Health monitor 1996, 2002, 2007). На фона на трудните условия
на живот и недостатъчното финансиране на дейностите, това е безспорен
успех, както за програма СИНДИ – зона Велико Търново, така и за
Министерството на здравеопазването и изпълнителния директор за
България. Несъмнено, налице са и резултати, които трябва да бъдат
взети под внимание при планиране на дейностите през следващите
години по отношение на тютюнопушенето, особено при жените; консумацията
на алкохол; хранителните навици; двигателната активност; телесното
тегло; повишеното артериално налягане и повишения серумен холестерол
и други.
• В инспекцията
се прилагаше разработената през 2007 година система за обучение,
включваща и мониторинг на квалификацията. В различни форми на
обучение в инспекцията, в националните центрове и други обучаващи
институции участваха практически всички служители на ръководни
и експертни длъжности.
Реализирането
на поставените цели беше възможно и благодарение на сравнително
доброто и ритмично финансиране със средства от бюджета, но част
от дейностите и преди всичко – издателската, не бяха реализирани
поради липса на средства от МЗ по програма СИНДИ и по национални
програми (за осъществяване на 8 проекта, разработени от инспекцията).
Основен проблем
за инспекцията е този с осигуряването на кадри – лекари, химици,
здравни инспектори и други специалисти. Най-важна причина за все
по-трудното привличане на специалисти е ниското заплащане на фона
на много високите и непрекъснато нарастващи изисквания и отговорности.
Друг сериозен
проблем е осигуряването на съвременни условия за работа. Ръководството
полага грижи и всяка година се извършват ремонти, съобразно финансовите
възможности и макар, че през отчетната година бяха реализирани
някои подобрения на работни и санитарни помещения, то основният
проблем все още не е решен – сградата се нуждае от належаща подмяна
на дограмата, за което има разработен и представен в МЗ проект
още през 2007 година.
Независимо от
трудностите и проблемите, съпътстващи дейността на инспекцията,
колективът на РИОКОЗ има амбицията и възможностите за изпълнение
на поставените задачи и постигане на основната цел – опазване
здравето на населението в област Велико Търново!
ДЕЙНОСТ ПО ДЪРЖАВНИЯ ЗДРАВЕН КОНТРОЛ
|
Обекти, подлежащи на здравен контрол
|
|
|
|
|
Дирекция "Здравен контрол" |
|
|
|
|
отдел "Контрол на хранителни обекти и храни" |
|
|
|
|
отдел "Контрол на нехранителни обекти и стоки" |
|
|
|
|
Дирекция "Надзор на заразните болести" - отдел
"Противоепидемичен контрол" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТИТЕ СЪС ЗНАЧЕНИЕ
ЗА ЗДРАВЕТО НА ЧОВЕКА
|
|
|
|
|
|
• с опасни отпадъци |
|
|
|
|
• с химични вещества и препарати |
|
|
|
|
• служби по трудова медицина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ДЕЙНОСТ ПО ЗДРАВНОТЕХНИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА
|
|
|
Разгледани проектни документации в общинските експертни
съвети |
|
|
Разгледани проектни документации в експертния съвет на
РИОКОЗ |
|
|
Издадени хигиенни заключения на обекти |
|
|
По Закона
за лечебните заведения |
|
|
По Закона
за защита от вредното въздействие на химичните вещества и
препарати |
|
|
Издадени удостоверения за регистрация |
|
|
По Закона
за храните |
|
|
По Закона
за здравето
|
|
|
МИКРОБИОЛОГИЧЕН КОНТРОЛ НА ХРАНИ
|
|
|
|
|
|
|
Готови за консумация непастьоризирани плодови и зеленчукови
сокове (тип фреш)
|
|
|
|
|
Предварително нарязани плодове и зеленчуци, готови за консумация |
|
|
|
|
Сладкарски изделия нетрайни |
|
|
|
|
Готови ястия и сосове, приготвени в заведенията за обществено
хранене
|
|
|
|
|
Панирани храни |
|
|
|
|
Замразени плодове |
|
|
|
|
Готови ястия и сосове, приготвени в заведенията за обществено
хранене |
|
|
|
|
Панирани храни |
|
|
|
|
Сухи детски храни на зърнена основа и комбинирани за директна
консумация без топлинна обработка (каши, пюрета и др.) |
|
|
|
|
Бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води |
|
|
|
|
Лед |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
КОНТРОЛ НА ХРАНИ ЗА ЗАМЪРСИТЕЛИ И ГЕНЕТИЧНО
МОДИФИЦИРАНИ ОРГАНИЗМИ
|
|
|
|
Нитрати |
|
|
Неорганичен калай |
|
|
Тежки метали |
|
|
Микотоксини |
|
|
Миграция на нискомолекулни вещества и тежки метали |
|
|
Генетично модифицирани организми |
|
|
Бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води |
|
|
Оцветители |
|
3 |
Водоразтворими витамини в добавки |
|
|
|
|
|
МОНИТОРИНГ ЗА БЕЗОПАСНОСТТА НА ХРАНИТЕ
|
|
|
|
Пестицидни остатъци
|
|
|
в зеленчуци |
|
|
в плодове |
|
|
в зърнени
храни |
|
|
в други
храни |
|
|
Нитрати |
|
|
Микотоксини |
|
|
Акриламид |
|
|
|
|
|
МОНИТОРИНГ НА ПИТЕЙНИТЕ ВОДИ
|
|
|
По химични и
органолептични
показатели
|
От тях отговарят на изискванията
|
По микробиологични
показатели
|
От тях отговарят на изискванията
|
|
|
|
|
Централни |
|
|
|
|
|
|
|
Ведомствени |
|
|
|
|
|
|
|
Местни |
|
|
|
|
|
|
|
Минерални |
|
|
|
|
|
|
|
Необработени (сурови) от яз.Йовковци |
|
|
|
|
|
|
|
МЕРКИ ЗА АДМИНИСТРАТИВНА ПРИНУДА
|
|
Наказателни постановления
|
Средна стойност на едно постановление (лв.)
|
Издадени заповеди за спиране
|
|
|
|
|
|
|
Дирекция "Здравен контрол" |
|
|
|
|
|
|
|
|
- отдел "Контрол на хранителни
обекти и храни" |
|
|
|
|
|
|
|
|
- отдел "Контрол на нехранителни
обекти и стоки" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Дирекция "Надзор на заразните
болести" - отдел "Противоепидемичен контрол" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Дирекция "Опазване на общественото
здраве" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПРОФИЛАКТИЧНИ ПРОГРАМИ, ПРОЕКТИ И НАЦИОНАЛНИ
СТРАТЕГИИ
۞
СИНДИ по-важни
резултати
۞
“Здрави деца в здрави семейства” (детска компонента на СИНДИ) по-важни
резултати
۞ Национална
програма за ограничаване на тютюнопушенето 2007 – 2010 година по-важни
резултати
۞ Национална
програма “Превенция и контрол на ХИВ/СПИН” 2008 – 2015 година по-важни
резултати
۞ Национална
програма за действие по околна среда и здраве по-важни
резултати
۞ Национален
план за действие “Храни и хранене 2005 - 2010” по-важни
резултати
۞ Национална
програма за ограничаване на остеопорозата в Република България 2006
– 2010 година по-важни
резултати
۞ Национална
стратегия за опазване живота и здравето на децата в пътното движение
2006 – 2010 година по-важни
резултати
۞ План за
действие към Здравната стратегия за лица в неравностойно положение,
принадлежащи към етнически малцинства по-важни
резултати
۞ План за
действие “Елиминиране на йодния дефицит”
۞ Национална
програма за превенция и контрол на туберкулозата в Република България
за периода 2007 – 2011 година по-важни
резултати
ДЕЙНОСТИ НА ДИРЕКЦИЯ “ОПАЗВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНОТО
ЗДРАВЕ” ПРЕЗ 2009 г.
|
|
Проучвания |
|
Анализи и оценки |
|
Обучения (курсове, семинари, тренинги и други) |
|
Тематични месеци и кампании |
|
Пресконференции |
|
Телевизионни и радиопредавания |
|
Публикации в печатни издания |
|
Общо през годината
бяха осъществени 3 832 излъчвания на 21 видео и на 20 аудиоклипове
по електронните медии и на видеостената пред община Велико Търново.
ЗАБОЛЯЕМОСТ ОТ ТРАНСМИСИВНИ ИНФЕКЦИИ
(на 100 хил. души от населението)
ЗАБОЛЯЕМОСТ ОТ ЧРЕВНИ ЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ
(на 100 хил. души от населението)
РАЖДАЕМОСТ, ОБЩА СМЪРТНОСТ И ЕСТЕСТВЕН ПРИРАСТ
В ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО
ОБЩА СМЪРТНОСТ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И В ОБЛАСТ
ВЕЛИКО ТЪРНОВО (по общини)
(на 1000 души от населението)
СМЪРТНОСТ ОТ НЯКОИ НЕЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ В ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО
(на 100 хил. души от населението)
ОБЩА СМЪРТНОСТ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ОБЛАСТ ВЕЛИКО
ТЪРНОВО И ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО
СМЪРТНОСТ ОТ НЯКОИ НЕЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ В ОБЩИНА
ВЕЛИКО ТЪРНОВО
(на 100 хил. души от населението)
|