Регионална здравна инспекция - Велико Търново има новоизградена интернет страница
https://rzi-vt.egov.bg/

 

A- A+

         В РИОКОЗ – Велико Търново с годините е утвърдена добра организация на работа, която непрекъснато се усъвършенства. Процесът на усувършенстване през 2009 година беше насочен към привеждане на дейността в съответствие с промените в нормативната уредба за държавната администрация от една страна и от друга – в съответствие с нарастващите изисквания към провеждането на здравния контрол, надзора на заразните болести и дейността по профилактика на болестите и промоция на здраве.
         В последното тримесечие на годината възникнаха редица организационни проблеми, поради пенсиониране на няколко служители на ръководни и експертни длъжности, в т.ч. – директор, главен секретар, главен счетоводител и главен специалист – организатор “Човешки ресурси”, също и четирима младши инспектори. Това наложи разпределяне на функциите и обектите за контрол между други служители до назначаване на титуляри на овакантените места.
         Въпреки посочените промени и трудности, колективът на инспекцията успешно се справи с поставените за 2009 година оперативни цели:
         • Изпълнен беше планът за здравен контрол (проверки) в обектите с обществено предназначение; за контрол и мониторинг на води, храни и други стоки със значение за здравето на човека; наред с планираните, бяха осъществени и много непредвидени в плана дейности по системите за бързо съобщаване за опасни храни и стоки RASSF и RAPEX, по писма и указания на МЗ и други;
         • Внедрени бяха планираните лабораторни методи за изпитвания, необходими за осъществяване на контрола и мониторинга, с изключение на два (за изпитване на козметични средства), по обективни причини. Приключи процедурата по акредитация на Лабораторния изпитвателен комплекс и беше извършена преакредитация на дирекция ЛИ като орган за контрол от вид А;
         • Постигнат беше висок обхват с имунизации и реимунизации на подлежащите лица; предприети бяха своевременни, комплексни (с участие на специалисти от различни дирекции) и компетентни действия при възникване на взривове от заразни заболявания, в резултат на което същите нямаха масов характер; не бяха допуснати взривове от вътреболнични инфекции (за шеста поредна година);
         • Настъпили са положителни промени в разпространението на основните фактори на риска за най-тежките хронични неинфекциозни болести и благоприятни промени в поведението на населението за здраве в община Велико Търново (по данни от сравнителния анализ на резултатите от CINDI Health monitor 1996, 2002, 2007). На фона на трудните условия на живот и недостатъчното финансиране на дейностите, това е безспорен успех, както за програма СИНДИ – зона Велико Търново, така и за Министерството на здравеопазването и изпълнителния директор за България. Несъмнено, налице са и резултати, които трябва да бъдат взети под внимание при планиране на дейностите през следващите години по отношение на тютюнопушенето, особено при жените; консумацията на алкохол; хранителните навици; двигателната активност; телесното тегло; повишеното артериално налягане и повишения серумен холестерол и други.
         • В инспекцията се прилагаше разработената през 2007 година система за обучение, включваща и мониторинг на квалификацията. В различни форми на обучение в инспекцията, в националните центрове и други обучаващи институции участваха практически всички служители на ръководни и експертни длъжности.
         Реализирането на поставените цели беше възможно и благодарение на сравнително доброто и ритмично финансиране със средства от бюджета, но част от дейностите и преди всичко – издателската, не бяха реализирани поради липса на средства от МЗ по програма СИНДИ и по национални програми (за осъществяване на 8 проекта, разработени от инспекцията).
         Основен проблем за инспекцията е този с осигуряването на кадри – лекари, химици, здравни инспектори и други специалисти. Най-важна причина за все по-трудното привличане на специалисти е ниското заплащане на фона на много високите и непрекъснато нарастващи изисквания и отговорности.
         Друг сериозен проблем е осигуряването на съвременни условия за работа. Ръководството полага грижи и всяка година се извършват ремонти, съобразно финансовите възможности и макар, че през отчетната година бяха реализирани някои подобрения на работни и санитарни помещения, то основният проблем все още не е решен – сградата се нуждае от належаща подмяна на дограмата, за което има разработен и представен в МЗ проект още през 2007 година.
         Независимо от трудностите и проблемите, съпътстващи дейността на инспекцията, колективът на РИОКОЗ има амбицията и възможностите за изпълнение на поставените задачи и постигане на основната цел – опазване здравето на населението в област Велико Търново!




ДЕЙНОСТ ПО ДЪРЖАВНИЯ ЗДРАВЕН КОНТРОЛ

Отдели

Обекти, подлежащи на здравен контрол

Проверки

план

изпълнение

крантост

Дирекция "Здравен контрол"

6493

13226

13865

2.1

отдел "Контрол на хранителни обекти и храни"

3991

8336

8902

2.2

отдел "Контрол на нехранителни обекти и стоки"

2502

4890

4963

2.0

Дирекция "Надзор на заразните болести" - отдел "Противоепидемичен контрол"

1218

3333

3809

3.1

ВСИЧКО:

7711

16559

17674

2.3




КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТИТЕ СЪС ЗНАЧЕНИЕ ЗА ЗДРАВЕТО НА ЧОВЕКА

Контролирани дейности

Проверки

Предписания

Актове

план

изпълнение

• с опасни отпадъци

146

193

3

-

• с химични вещества и препарати

180

189

17

1

• служби по трудова медицина

22

28

6

-

ВСИЧКО:

348

410

26

1




ДЕЙНОСТ ПО ЗДРАВНОТЕХНИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА

2008 г.

2008 г.

Разгледани проектни документации в общинските експертни съвети

897

554

Разгледани проектни документации в експертния съвет на РИОКОЗ

316

248

Издадени хигиенни заключения на обекти

69

79

         По Закона за лечебните заведения

47

59

         По Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати

22

20

Издадени удостоверения за регистрация

823

935

         По Закона за храните

540

681

         По Закона за здравето

283

256




МИКРОБИОЛОГИЧЕН КОНТРОЛ НА ХРАНИ

Хранителни продукти

Брой проби

план

изпълнение

Проби с отклонения

брой

%

Готови за консумация непастьоризирани плодови и зеленчукови сокове (тип фреш)

5

5

-

Предварително нарязани плодове и зеленчуци, готови за консумация

5

5

-

 

Сладкарски изделия нетрайни

8

8

-

Готови ястия и сосове, приготвени в заведенията за обществено хранене

5

6

-

 

Панирани храни

5

5

-

Замразени плодове

5

5

-

 

Готови ястия и сосове, приготвени в заведенията за обществено хранене

10

12

-

 

Панирани храни

5

5

-

Сухи детски храни на зърнена основа и комбинирани за директна консумация без топлинна обработка (каши, пюрета и др.)

3

3

-

Бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води

10

11

-

Лед

5

5

2

40.0

ВСИЧКО:

46

48

2

4.2




КОНТРОЛ НА ХРАНИ ЗА ЗАМЪРСИТЕЛИ И ГЕНЕТИЧНО МОДИФИЦИРАНИ ОРГАНИЗМИ

Изследвания за

Брой проби

план

изпълнение

Нитрати

24

25

Неорганичен калай

12

12

Тежки метали

24

24

Микотоксини

6

6

Миграция на нискомолекулни вещества и тежки метали

2

2

Генетично модифицирани организми

20

20

Бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води

2

2

Оцветители

3

3

Водоразтворими витамини в добавки

2

2

ВСИЧКО:

95

96




МОНИТОРИНГ ЗА БЕЗОПАСНОСТТА НА ХРАНИТЕ

Замърсители и добавки

Брой проби

план

изпълнение

Пестицидни остатъци

56

56

         в зеленчуци

26

26

         в плодове

19

19

         в зърнени храни

4

4

         в други храни

7

7

Нитрати

19

19

Микотоксини

6

6

Акриламид

8

8

ВСИЧКО:

89

89




МОНИТОРИНГ НА ПИТЕЙНИТЕ ВОДИ

Видове водоизточници

Извършени изследвания

Всичко

По химични и
органолептични
показатели

От тях отговарят на изискванията

По микробиологични
показатели

От тях отговарят на изискванията

Брой

%

Брой

%

Централни

7995

6783

6698

98.75

1212

1189

98.10

Ведомствени

698

600

560

93.33

98

94

95.92

Местни

153

136

127

93.38

17

12

70.59

Минерални

63

-

-

-

63

61

96.83

Необработени (сурови) от яз.Йовковци

89

-

-

-

89

82

92.13




МЕРКИ ЗА АДМИНИСТРАТИВНА ПРИНУДА

Структурни звена

Предписания

Наказателни постановления

Средна стойност на едно постановление (лв.)

Издадени заповеди за спиране

общо

за глоби

за имущ. санкции

общо

за глоби

за имущ. санкции

Дирекция "Здравен контрол"

1412

200

163

37

332.50

227.61

794.59

30

- отдел "Контрол на хранителни обекти и храни"

1111

157

126

31

357.01

238.49

838.71

18

- отдел "Контрол на нехранителни обекти и стоки"

301

43

37

6

243.02

190.54

566.67

12

Дирекция "Надзор на заразните болести" - отдел "Противоепидемичен контрол"

483

187

156

31

69.09

62.95

100.00

-

Дирекция "Опазване на общественото здраве"

41

-

-

-

-

-

-

-

Общо

1936

387

319

68

205.22

147.08

477.94

30




ПРОФИЛАКТИЧНИ ПРОГРАМИ, ПРОЕКТИ И НАЦИОНАЛНИ СТРАТЕГИИ

         ۞ СИНДИ по-важни резултати

         ۞ “Здрави деца в здрави семейства” (детска компонента на СИНДИ) по-важни резултати

         ۞ Национална програма за ограничаване на тютюнопушенето 2007 – 2010 година по-важни резултати

         ۞ Национална програма “Превенция и контрол на ХИВ/СПИН” 2008 – 2015 година по-важни резултати

         ۞ Национална програма за действие по околна среда и здраве по-важни резултати

         ۞ Национален план за действие “Храни и хранене 2005 - 2010” по-важни резултати

         ۞ Национална програма за ограничаване на остеопорозата в Република България 2006 – 2010 година по-важни резултати

         ۞ Национална стратегия за опазване живота и здравето на децата в пътното движение 2006 – 2010 година по-важни резултати

         ۞ План за действие към Здравната стратегия за лица в неравностойно положение, принадлежащи към етнически малцинства по-важни резултати

         ۞ План за действие “Елиминиране на йодния дефицит”

         ۞ Национална програма за превенция и контрол на туберкулозата в Република България за периода 2007 – 2011 година по-важни резултати




ДЕЙНОСТИ НА ДИРЕКЦИЯ “ОПАЗВАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНОТО ЗДРАВЕ” ПРЕЗ 2009 г.

Вид дейност

Брой

Проучвания

11

Анализи и оценки

32

Обучения (курсове, семинари, тренинги и други)

183

Тематични месеци и кампании

32

Пресконференции

52

Телевизионни и радиопредавания

750

Публикации в печатни издания

153

         Общо през годината бяха осъществени 3 832 излъчвания на 21 видео и на 20 аудиоклипове по електронните медии и на видеостената пред община Велико Търново.




ЗАБОЛЯЕМОСТ ОТ ТРАНСМИСИВНИ ИНФЕКЦИИ

(на 100 хил. души от населението)




ЗАБОЛЯЕМОСТ ОТ ЧРЕВНИ ЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ

(на 100 хил. души от населението)




РАЖДАЕМОСТ, ОБЩА СМЪРТНОСТ И ЕСТЕСТВЕН ПРИРАСТ В ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО




ОБЩА СМЪРТНОСТ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И В ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО (по общини)

(на 1000 души от населението)




СМЪРТНОСТ ОТ НЯКОИ НЕЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ В ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО

(на 100 хил. души от населението)

 




ОБЩА СМЪРТНОСТ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО И ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО



СМЪРТНОСТ ОТ НЯКОИ НЕЗАРАЗНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ В ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО

(на 100 хил. души от населението)