ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ „БАЧО КИРО”
ГРАД ВЕЛИКО ТЪРНОВО

Е-тата в храните

Инициатива от областта на здравословното хранене,
реализирана в пети „д” клас

Брой на учениците в пети „д” клас – 21
Ръководител : Антоанета Димитрова –
учител по биология и здравно образование

        Един от аспектите за хармоничното израстване на младите хора е здравното образование. От съществено значение в областта на здравното образование е формиране на нагласи за здравословно хранене. В съвремието ни това е особено актуално с оглед качествата на храните, които масово се консумират. В занятието, което представям с учениците от пети „д” клас се насочихме към темата, свързана с разглеждане на консерванти, подобрители, овкусители, стабилизатори, набухватели, подсладители, оцветители и т.н. или обобщено Е-тата в храните.
        Занятието започна с представяне на информация за хранителните добавки с изкуствен или естествен произход, които се прибавят към храните при тяхното производство, опаковане, съхранение. Разгледаха се групите добавки, тяхното приложение в храните и някои от характеристиките им, например удължаване срока на съхранение на продукта, запазване на неговата форма и консистенция, засилване на вкуса и аромата и др. Впечатлителна бе за учениците информацията за производството на Е-тата, като това, че някои се получават от въглищен катран, а червеният оцветител Е 120 се извлича от насекоми.
        С тревога се анализираха фактите, че голяма част от добавките са вредни за здравето вещества. На листове петокласниците разгледаха обобщена информация за едни от най-опасните Е-та. Такива например са:

        SOS-ОПАСНИ - Е-102, Е-124, Е-120, Е-127

        МНОГО ОПАСНИ - Е-123

        ЗАБРАНЕНИ - Е-103, Е-111, Е-105, Е-121, Е-125, Е-130, Е-126, Е-152

        ПОДОЗРИТЕЛНИ - Е-104, Е-141, Е-122, Е-150, Е-171, Е-173, Е-180, Е-241, Е-477

        РАКООБРАЗУВАЩИ - Е-131, Е-210 ,Е-142, Е-211, Е-212, Е- 215, Е-213, Е-216, Е-217, Е-240

        РАЗСТРОЙСТВО НА ЧЕРВАТА - Е-221, Е-223, Е-222, Е-224, Е-226

        ВРЕДНИ ЗА КОЖАТА - Е-230 , Е-238, Е-231

        ПРЕДИЗВИКВАЩИ ОБРИВИ - Е-311, Е-313, Е-312

        ОБЩО РАЗСТРОЙСТВО - Е-250, Е-251

        ПОВИШЕН ХОЛЕСТЕРОЛ - Е-230, Е-321, Е-320

        РАЗСТРОЙСТВО НА СТОМАХА - Е-338, Е-340, Е-339, Е-341, Е-407, Е-461, Е-450, Е-462, Е-463, Е-466, Е-460

        За изпълнение на следващата задача петокласниците се разделиха на групи. Всяка група получи опаковки от вафли, шоколади, бонбони и други продукти, които често консумират учениците. Задачата им бе да проучат състава на съответния хранителен продукт и да потърсят наличието на Е-та. Интересът към изпълнението на задачата бе голям. Учениците установиха хранителни добавки в продуктите, някои от които вредни за здравето. Направиха се изводите, че е необходимо по-внимателно да се подбират консумираните храни.
        Следващата задача бе свързана с изпълнение на казуси. Учениците се разделиха на две групи и получиха своите казуси. Те се запознаха със съдържанието и потърсиха решение на съответните ситуации. Времето за работа бе 10 минути. Казусите на двете групи са следните:

        Казус – Първа група

        Григор е ученик в шести клас. Той посещава часове в училище, в които се разглеждат въпросите на здравословното хранене. Григор проявява особен интерес към темата за Е-тата в храните. Прибирайки се на обяд вкъщи, момчето установява, че в хладилника има няколко продукта, на опаковките, на които открива съдържание на Е-та. Особено обезпокоен е от наличие на Е-123, Е-131, Е-250. Вечерта Григор споделя своите притеснения с майка си. Жената се е прибрала от работа изморена и изнервена. Чувайки разсъжденията на сина си, тя заявява „Тия вашите учители няма ли на какво друго да ви учат. Аз и без друго постоянно се чудя какво да сложа в хладилника, като парите все не стигат” Григор съвсем се обърква и не знае как да постъпи.
Посъветвайте го!

        Казус- Втора група

        Ясен е ученик в пети клас. Той се интересува от здравословното хранене. Чувал е за Е-тата в храните. Ясен вижда своя съученик Борис да консумира хранителен продукт, който е в цветна и красива опаковка. Ясен прочита състава на продукта и открива наличие на Е-440. Той категорично заявява на своя съученик Борис, че трябва да си изхвърли закуската. Борис е много учуден и не знае какво да прави. Какви съвети ще дадете на Борис?

        За изпълнение на казусите учениците направиха справка в листовете с опасните Е-та, както и използваха книжката на Александър Иванов „Тайнствените Е-та”. Тази книжка е пълен справочник на химичните добавки в храните. Въз основа на проучванията и дискусиите в групите учениците достигнаха до следните изводи:
        Първа група – Петокласниците посъветваха Григор да изчака момент когато майка му е спокойна и отпочинала и тогава да говори с нея по въпроса за хранителните добавки. Те препоръчаха на момчето да разкаже на майка си за занятията в училище на тази тема и заедно да проучат информация от интернет по този въпрос. Двамата ще установят, че Е-тата, които Григор е установил в продуктите в техния хладилник, са действително опасни. Учениците предполагат, че най-вероятно майката ще промени позицията си. Тя самата сериозно ще се замисли за качествата на консумираната храна и ще полага усилия да купува по-здравословни продукти.
        Втора група – Учениците посъветваха Борис най-напред да провери дали Е-440 е опасна за здравето добавка. Чрез проучвания петокласниците от групата достигнаха до извода, че Е-440 е безвредна добавка. Това са пектини, които се използват като сгъстители и стабилизатори. Учениците дадоха съвет на Борис да говори с Ясен и да му обясни, че неговия хранителен продукт не е опасен за здравето. Посочената хранителна добавка е една от малкото безвредни Е-та. Двете момчета ще достигнат до изводите, че е важно действително да се проверява състава на храната и така хората ще имат реална представа с какво се хранят.
        В края на занятието учениците с една дума или израз изразиха впечатленията си от проведеното занятие. Преобладаваха изразите, свързани с желанието да се подбират внимателно храните и всеки да бъде по-отговорен за своето здраве.

 

 

Начало      Карта     Архиви: м.09/2015 м.11/2015 м.12/2015 м.02/2016 м.03/2016 м.04/2016 м.05/2016 м.06/2016 м.09/2016 м.10/2016 м.11/2016